lørdag 2. september 2017

#Litt(.)lørdagsgodt 3: Ren poesi

Så enkelt kan det gjøres. Ellen Wisløff har samlet sine favorittdikt av ulike poeter i denne fine, akkurat passelig i størrelse boken, og kalt den for Ren poesi. Jeg anbefaler også å følge Instagramkontoen (renpoesi). Perfekt for lyse dager, mørke dager, lørdager og alle andre dager. Her er det ikke fokus på kunst som prøver å være kunst, men en samling av ord som er gjenkjennelige følelser og situasjoner og så menneskelige men samtidig kunst at boken klarer å oppnå den balansen av poetisk vakkerhet og tilgjengelighet som gjør den perfekt som gave til de fleste hjem. Jeg fikk den av meg selv for et års tid siden og har den fremdeles enten med meg ut når jeg drar, eller liggende synlig i sofaen eller andre overflater i stuen. Fine boken.




en søyle av trygghet
å lene meg mot
gjennom livet.
Jeg trenger det,
skjønner du,
for det er så værhardt å leve!

- Ragnhild Bakke Waale.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar