søndag 8. februar 2015

Smakebit på en søndag #7 : Hopp da, så blir vi kvitt deg!





Nå leser jeg Hopp da, så blir kvitt vi deg! av Tanja Wibe-Lund. Jeg visste med en gang jeg hørte om denne boken at det er en bok som bør leses. 

"Hver uke står 40.000 norske barn og unge opp fra sengen og vet at de kommer til å bli mobbet, viste tall fra Utdanningsdirektoratets Elevundersøkelse i 2012, ti år bakover i tid." (s. 19). 

Temaet mobbing angår oss alle i en eller annen form. Om du ikke er en av mange som har blitt (eller blir) mobbet selv, eller har vært blant de som har mobbet (eller mobber) selv, så kjenner du noen som gjør det. 

Denne boken rammes inn av historien til Tine-Mari som vokste opp med mobbing på en skole med dårlig miljø hvor enkelte elever fikk regjere over resten. Mitt inntrykk av boken hittil er at den streber etter å ta opp temaet på en helhetlig måte, ved å trekke fram ulike synsvinkler og historier fra andre elever fra den samme skolen, både blant de som ble mobbet og de som var mobbere, og deres venner og familie, slik at et helhetlig inntrykk med relevante spørsmål bygges opp. Jeg merker jo at jeg like så greit nesten kunne skrevet en lengre tekst her selv om jeg ikke er ferdig med boken fordi dette er så viktig! Som dere kan se av ett av sitatene under her så er ikke de som mobber alltid bevisst på konsekvensene av det de gjør. Et bevis på at det Aldri kan bli nok informasjon om mobbing!   



"Det eneste hun ville, var å få venner og bli likt. Være vanlig. Bli sett, høre til, være som de andre. Smertefullt mange ganger ble hun fortalt at det kom hun aldri til å bli." (s. 23).

"Janne satt bak rattet og nærmet seg barneskolen. Hun hadde alltid hentet sønnene på skolen, for å unngå at de skulle bli plaget på skoleveien. Hun nærmet seg skolen, og begynte å se etter sønnen langs veien. Tenkte at han hadde nok begynt å gå, siden hun var litt sent ute. Der var han. Hun så ham da han stupte ut i veibanen. Med full kraft dyttet to gutter sønnen hennes ned fra fortauet og ut i veien. Rett foran en bil.
Kvinnen bak rattet i bilen som kom kjørende mot Marius sto på bremsen, før hun skyndte seg ut for å se om det gikk bra med ham."
...
"Hendelsen fikk ingen konsekvenser." (s. 75).

"De aller fleste tenker at "mitt barn mobber ikke", men noens barn mobber." (s. 80).

"Da hun sa unnskyld, var hun voksen. Offeret reagerte med takknemlighet da hun viste anger. Det var først da hun forsto hvilken makt de hadde hatt over mange av de andre elevene.
- Det er flere ting jeg angrer på. Jeg har tenkt på det i ettertid, og jeg angrer veldig på enkelte episoder som jeg ikke oppfattet som mobbing da, men som jeg ser annerledes på nå." (s. 83-84).











Hvis du vil lese flere smakebiter denne søndagen (eller hvilken dag du enn er inne for å lese dette innlegget) så kan du se på bloggen til Mari, Flukten fra virkeligheten.

16 kommentarer:

  1. Tack för smakebit! Ledsamt ämne, men viktigt att fokusera. Som det tycks ständigt aktuellt, dessvärre.

    SvarSlett
  2. Mobbning är ett väldigt viktigt ämne! Tack för smakebiten och ha en trevlig söndag!

    SvarSlett
  3. Vilken otroligt sorglig och hemsk titel. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Et viktig tema, og sterke smakebiter. Dette er dessverre hverdagen for mange barn, og hjertet mitt brister når jeg tenker på det...

    SvarSlett
  5. Tack för smakebiten, det vore intressant att läsa om än sorgligt.

    SvarSlett
  6. Mobbning är fruktansvärt! Tro inte jag hade orkat att läsa om det :(

    SvarSlett
  7. Vil tro det er en sterk og nødvendig bok. Er den engasjerende også?
    Håper du har en fin søndag og ikke lar deg bli for påvirket av det triste du leser om

    SvarSlett
  8. Tack för smakbitarna. Jag vet inte om jag skulle klara att läsa den, ligger för nära...

    SvarSlett
  9. Denna typ av böcker är alltid lika gripande och engagerande. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  10. Dette er så fryktelige fortellinger at jeg ikke klarer lese dem. Det ripper opp for mye.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  11. Det här är nog en bok som jag inte skulle klara av att läsa. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  12. viktigt bok som jag inte tror att jag skulle orka med att läsa.mobbning är hemskt! tack för smakbiten!

    SvarSlett
  13. Høres ut som en viktig bok. Takk for smakebiten

    SvarSlett
  14. Uff, for noen smakebiter. Nummer 2 satte et støkk i meg, tenk at barn kan være så grusomme at de utsetter sine ofre for en potensiell dødsulykke! Skriver opp denne på leselisten, for det er et veldig viktig tema.

    SvarSlett
  15. Tusen takk for anbefaling. Jeg tror alle kan ha nytte av å lese denne boken, selv om det kan være vondt, for den gir trøst, forklaringer og ikke minst håp. Hilsen forfatteren

    SvarSlett
  16. Hei. Takk for alle tilbakemeldingene på dette innlegget. Jeg merker meg at flere av dere finner temaet så sårt at dere ikke vil lese en slik type bok, noe jeg selvfølgelig har forståelse for. Vi har alle ulike måter å bearbeide ting på. Jeg er mest typen som bruker litteratur både som en måte å forstå andre bedre på, deres historier, omstendigheter og følelser, og litt som en form for kartasis i forhold til mine egne følelser noen ganger.

    Det at flere av dere svarer som dere gjør, gjør meg sikrere på hvor viktig en bok som dette er. Som Tanja selv nevner over her, den gir også trøst og håp. Og forklaringer, som er viktig i framtidig forebyggende arbeid mot mobbing. Det er kanskje vondt, men det er verdt å gå litt inn i det noen ganger, når man klarer det.

    Ønsker dere alle det beste, og en fin vårlig helg.

    SvarSlett