tirsdag 1. mai 2012

Top Ten Tuesday #1 : 10 bøker jeg skulle ønske ble filmatisert!

I dag fant jeg enda en sånn ukedagting som høres gøy ut; Top Ten Tuesday, som går ut på å lage en topp 10 liste innenfor et forhåndsbestemt tema. Denne uken er det en liste over de 10 bøkene man skulle ønske kom ble filmatisert! Top Ten Tuesday er laget av The Broke and the Bookish.

Jeg er litt usikker på om jeg skal skrive på engelsk eller norsk, siden bloggen som konspetet er hentet fra er på engelsk, og derav kanskje har flest engelske lesere(?), men samtidig vil jeg være litt konsekvent med språket... Jeg skriver på norsk nå, så får jeg heller tenke på det^^

  1. J. R. Ward sin serie The Black Dagger Brotherhood/Den sorte dolks brorskap. Bøkene inneholder plenty av materiale til gode actionserier, humor og romantikk/erotikk. Jeg er ikke noen fan av actionfilmer, heller tvert imot, men denne serien er bare så tøff! Og ville blitt mye tøffere enn True Blood (!) Enten som en serie, eller som enkeltstående filmer(en per bok), foretrukkent det siste. Jeg blir overentusiastisk bare med tanken!
  2. Mortal Instruments Series av Cassandra Clare, fordi jeg liker miljøet, jeg tror det kunne blitt noen friske og fargerike urban fantasy filmer. Vet ikke helt hva mer jeg kan si om det... det hadde bare vært tøft(!)
  3. Wizard`s First Rule av Terry Goodkind. Den første boken i Swod of Truth serien (de andre har jeg ikke lest enda), som en egen, sammenhengende film! Det er jo laget en serie (Legend of the Seeker), men jeg tror denne boken hadde gjort seg bra som en film. Jeg føler ikke at det jeg har sett av serien klarte å formidle historien på den måten jeg håpet den skulle.
  4. Bøkene i Sagen om Darren Shan av Darren Shan! Jeg vil ha en film per bok, og da skal det ikke være noe spoiling(!!), slik som i den ene som er laget allerede (Cirque du Freak). Jeg skulle ønske noen andre ville forsøk på nytt, og gjøre det mye bedre!
  5. Jeg synes det hadde vært kult med en moderne variasjon med Henrik Ibsen sin Vildanden:o) Og da mener jeg virkelig moderne, med masse tilpasninger. Ikke fordi jeg ikke liker originalhistorien, men nettopp fordi jeg gjør det og tror at en moderne aktualisering av den ville åpnet for verdsetting av det originale.
  6.  Primtallenes ensomhet av Paolo Giordano, fordi det hadde blitt en bra(!) film hvis den rette personen lagde den, og bokens skjørhet og framdrift ble beholdt på en riktig måte.  
  7. Tobie Lolness, av Timothee de Fombelle, ville blit en koselig familiefilm. Settingen, med miniatyrmennesker hvorav hele verden bare består av et tre, er sjarmerende.
  8. Skammarens dotter(+ de andre bøkene) av Lene Kaberbøl hadde også blitt en fin fantasyfilm :)
  9. How I Live Now av Meg Rosoff kunne blitt veldig veldig vakkert, forutsatt at dne poetiske undertonen ble ivaretatt(!)
  10. Den siste blir Et glass melk takk av Herbjørg Wassmo fordi den akutaliserer et viktig tema...
Hvilke bøker ville du sett filmatisert?

2 kommentarer:

  1. Du har fått award fra meg:). http://www.askeladden-askeladden.blogspot.no/2012/10/award.html

    SvarSlett
  2. Veldig seint svar får man si, men tusen takk! :)

    SvarSlett