torsdag 3. februar 2011

Tidløs kjærlighet?

For noen dager siden leste jeg en klassisk koreansk roman basert på en opera fra middelalderen. Jeg var litt skeptisk, men fordi det handlet om noesomhelst om Korea, så ville jeg gi den en sjanse. Boken heter Historien om den trofaste Ch`unhyang, oversatt fra koreansk til norsk av Ane Husstad-Nedberg og Juhyung Cho.



Her møter vi det klassiske konseptet med to mennesker fra ulike samfunnsklasser som møtes og forelsker seg. I god koreansk(asiatisk?) tradisjon er historien rik på henspill til diverse, legender og geografiske kjente steder. Framst i boken står det innholdsrikt forord som forklarer  det meste bra, sammen med en beskrivelse av andre ting som er interresant å vite, som ulike betegnelser, rangering i forhold til klassene osv.

Den mannlige hovedpersonen er sønn av distriktets Guvernørm, mens den kvinnelige er datter av en av gledespikene, det skaper naturlig nok konflikter som ser uløselige ut.

Jeg tror jeg rett og slett må slutte å ha fordommer mot klassisk litteratur, for denne historien var ikke vanskeligforståelig eller overgjort, den var bare søt og akkurat passe. Nå tenker jeg at... kanskje finnes det et hav av gamle gode fortellinger der ute som jeg egentlig kunne hatt glede av?

Kjærlighet er vel tidløst...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar